gravatar

Perincian Skema Pemarkahan Pengajian Am



BAHAGIAN A DAN B (KARANGAN)

Markah Penuh : Bahagian A ( 25m ), Bahagian B ( 25m ).

A. Pemberian markah karangan akan berasaskan kepada perkara-perkara berikut.
1. Isi dan Idea (I) 4 markah
2. Huraian (H) 12 markah
3. Kemahiran Kebahasaan (B) 5 markah
4. Impak / Keberkesanan (K) 4 markah
--------------
25 markah
--------------
B. Cara pemberian markah.

1. Pemarkahan Bahasa (5m)
a) Bagi 8 kesalahan ejaan atau tanda baca, potong 1 markah. Bagi 4 kesalahan struktur ayat, potong 1 markah dengan mengambil ingatan apa-apa kesalahan yang terdapat di dalamnya tidak diambil kira.
b) Kesalahan yang sama dan diulang tidak dipotong markah, demikian juga ejaan yang sejenis.

2. 1 markah minimum diberi untuk markah bahasa dan juga bagi jawapan yang terdiri daripada satu ayat bagi setiap perenggan. Markah minima bagi bahasa ialah 1m.

3. Kepanjangan karangan – Karangan hendaklah tidak melebihi 350 patah perkataan.Karangan yang selebihnya tidak perlu diperiksa.

4. Markah maksimum untuk bahasa berdasarkan kepada kepanjangan karangan adalah seperti berikut ;
Lebih daripada 250 patah perkataan : 5 markah
151 hingga 250 patah perkataan : 4 markah
101 hingga 150 patah perkataan : 3 markah
51 hingga 100 patah perkataan : 2 markah
Kurang daripada 50 patah perkataan : 1 markah

5. Karangan yang tidak langsung membincangkan tajuk (menyeleweng sepenuhnya) diberi
markah 1 (1/25).

6. Perhatikan bahawa markah tidak diberi untuk butiran yang diulang-ulang.

BAHAGIAN C


(i) Soalan Kefahaman

Pemberian Markah.

Markah penuh : 2 markah.

Kriteria

Markah

Catatan

Isi lengkap
Tiada kesalahan bahasa

2

Sekiranya calon menggunakan ayat / bahasa sendiri

Isi lengkap
Ada kesalahan bahasa

Sekiranya calon menggunakan ayat / bahasa sendiri

Sekiranya jawapan berkaitan disalin sepenuhnya daripada petikan

1

- disalin sepenuhnya
- sebahagian / tebuk-tebuk

Isi salah / salin sepenuhnya petikan

0

- dari mula disalin sampai akhir
- disali
n sepenuhnya tanpa perubahan

Nota : Sekiranya terdapat lebih daripada dua ayat, hanya ayat pertama sahaja yang diterima sebagai jawapan.


(ii) Soalan ulasan

Pemberian markah

Markah penuh : 8 markah

Pemarkahan:

Markah penuh.
Idea 2 (2 x 1 markah)

Huraian 4 (2 x 2 markah)
Bahasa 2 markah
--------------
8 markah
--------------

Nota :

1. Jawapan tidak melebihi 50 patah perkataan.

2. Jawapan dalam bentuk catatan ringkas / “point form” - tidak diterima (01/8 : markah

bahasa sahaja)

BAHAGIAN D


Cara Pemberian Markah.

Ciri jawapan.
1. Pengkelasan pemboleh ubah (4 markah) PA
a) Paksi
b) Maklumat pembolehubah
- peratusan, klasifikasi sektor, nilai
- bidang /sektor, kedudukan, peratusan yang diperlukan untuk carta / jadual

2. Kesesuaian teknik (4 markah) KT
a) Pemilihan media
b) Kedudukan media pada muka kertas
c) Letakan / susun atur
d) Kedudukan petunjuk
- sebaik-baiknya di bawah, di kiri
e) Kedudukan tajuk
- mesti di atas, di tengah dan sama ada dalam Title Case atau UPPER CASE
f) Sumber - mesti bahagian bawah di sebelah kanan.

3. Ketepatan isi (4 markah) KI
a) Keterangan maklumat
b) Label – peratusan, tahun
c) Perangkaan
d) Skala / nisbah
e) Petunjuk
f) Tajuk
g) Titik asas ( 0 )
h) Sumber

4. Kejelasan (3 markah) KJ

Perincian markah.
Pengkelasan pemboleh ubah (PA) : 4 markah
Kesesuaian teknik (KT) : 4 markah
Ketepatan isi (KI) : 4 markah
Kejelasan (KJ) : 3 markah.
----------------
15 markah
---------------
Perincian Skema Pemarkahan.


PA

KT

KI

KJ

JUM

A

Salah media-rujuk jadual

-

-

-

-

1/15

B

Maklumat salah.
1. Tiada tajuk/salah tajuk/tiada tahun pada

tajuk/tiada tempat

1½

1½

1½

1½

6/15

2.Tiada petunjuk/petunjuk pada mukasuratlain

1½

1½

1½

1½

6/15

3.Tiada peratus/salah nilai atau unit di paksi/

jumlah besar

1½

1½

1½

1½

6/15

C

Cartai pai perbandingan
1.(a) Dua bulatan penuh (lengkap)

4

4

4

3

15

(b) Dua bulatan penuh tetapi siap 3-5 sektor

sahaja

3

3

3

2

11/15

(c) Dua bulatan penuh tetapi siap 1-2 sektor

sahaja

2

2

2

1

7/15

2. Salah/tiada nisbah jejari/salah aplikasi

4

4

2½

2½

13/15

3. Tiada jumlah besar, tetapi ada nilai sebenar

di dalamnya.

4

2

4

2

12/15

4. Dua carta pai yang siap, tetapi di lokasi

berbeza dan tiada label tahun (sukar

dibandingkan)

1

1

1

1

4/15

5. Tidak siap/siap satu bulatan sahaja. Konsep

perbandingan tidak ada.

1

1

1

1

4/15

6. Carta berada pada muka surat berlainan dan

tidak lengkap. Rujuk jadual

-

-

-

-

3/15

7. Dua carta pai, tetapi salah satu salah
maklumat. Cth. Peratus, jumlah besar dll.

1½

1½

1½

1½

6/15

D

1. (a) Sumber tidak lengkap

4

4

3½

2½

14/15

(b) Tiada sumber

4

4

3

2

13/15

2. Jika jawapan hanya jadual sahaja.

-

-

-

-

3/15





BAHAGIAN E

Pemarkahan

* Idea / Isi (I) - 4 markah
* Huraian dan penjelasan (H) - 8 markah
Kebahasan (B) - 1 markah
Rumusan / Kesimpulan (R) - 2 markah
---------------
15 markah
---------------

gravatar

Assalamualaikum, sekiranya tulis terbalik dua petunjuk , maka markah akan ditolok berapa?Harap dibalas. Terima Kasih !

gravatar

Assalamualaikum, sekiranya soalan hendak graf garis kompenan tetapi kita buat garis kompaun, berapa markah ditolak

gravatar

Nk tnya klau salah format kna potong brape mrkh , atau kira satu krangan tu yg salah ?

Pelajar Berjaya

Ikuti Kami Disini