Perincian Skema Pemarkahan Pengajian Am
BAHAGIAN A DAN B (KARANGAN)
Markah Penuh : Bahagian A ( 25m ), Bahagian B ( 25m ).
A. Pemberian markah karangan akan berasaskan kepada perkara-perkara berikut.
1. Isi dan Idea (I) 4 markah
2. Huraian (H) 12 markah
3. Kemahiran Kebahasaan (B) 5 markah
4. Impak / Keberkesanan (K) 4 markah
--------------
25 markah
--------------
B. Cara pemberian markah.
1. Pemarkahan Bahasa (5m)
a) Bagi 8 kesalahan ejaan atau tanda baca, potong 1 markah. Bagi 4 kesalahan struktur ayat, potong 1 markah dengan mengambil ingatan apa-apa kesalahan yang terdapat di dalamnya tidak diambil kira.
b) Kesalahan yang sama dan diulang tidak dipotong markah, demikian juga ejaan yang sejenis.
2. 1 markah minimum diberi untuk markah bahasa dan juga bagi jawapan yang terdiri daripada satu ayat bagi setiap perenggan. Markah minima bagi bahasa ialah 1m.
3. Kepanjangan karangan – Karangan hendaklah tidak melebihi 350 patah perkataan.Karangan yang selebihnya tidak perlu diperiksa.
4. Markah maksimum untuk bahasa berdasarkan kepada kepanjangan karangan adalah seperti berikut ;
Lebih daripada 250 patah perkataan : 5 markah
151 hingga 250 patah perkataan : 4 markah
101 hingga 150 patah perkataan : 3 markah
51 hingga 100 patah perkataan : 2 markah
Kurang daripada 50 patah perkataan : 1 markah
5. Karangan yang tidak langsung membincangkan tajuk (menyeleweng sepenuhnya) diberimarkah 1 (1/25).
6. Perhatikan bahawa markah tidak diberi untuk butiran yang diulang-ulang.
BAHAGIAN C
(i) Soalan Kefahaman
Pemberian Markah.
Markah penuh : 2 markah.
Kriteria | Markah | Catatan |
Isi lengkap | 2 | Sekiranya calon menggunakan ayat / bahasa sendiri |
Isi lengkap | 1½ | Sekiranya calon menggunakan ayat / bahasa sendiri |
Sekiranya jawapan berkaitan disalin sepenuhnya daripada petikan | 1 | - disalin sepenuhnya |
Isi salah / salin sepenuhnya petikan | 0 | - dari mula disalin sampai akhir |
Nota : Sekiranya terdapat lebih daripada dua ayat, hanya ayat pertama sahaja yang diterima sebagai jawapan.
(ii) Soalan ulasan
Pemberian markah
Markah penuh : 8 markah
Pemarkahan:
Markah penuh.
Idea 2 (2 x 1 markah)
Huraian 4 (2 x 2 markah)
Bahasa 2 markah
--------------
8 markah
--------------
Nota :
1. Jawapan tidak melebihi 50 patah perkataan.
2. Jawapan dalam bentuk catatan ringkas / “point form” - tidak diterima (01/8 : markah
bahasa sahaja)
BAHAGIAN D
Cara Pemberian Markah.
Ciri jawapan.
1. Pengkelasan pemboleh ubah (4 markah) PA
a) Paksi
b) Maklumat pembolehubah
- peratusan, klasifikasi sektor, nilai
- bidang /sektor, kedudukan, peratusan yang diperlukan untuk carta / jadual
2. Kesesuaian teknik (4 markah) KT
a) Pemilihan media
b) Kedudukan media pada muka kertas
c) Letakan / susun atur
d) Kedudukan petunjuk
- sebaik-baiknya di bawah, di kiri
e) Kedudukan tajuk
- mesti di atas, di tengah dan sama ada dalam Title Case atau UPPER CASE
f) Sumber - mesti bahagian bawah di sebelah kanan.
3. Ketepatan isi (4 markah) KI
a) Keterangan maklumat
b) Label – peratusan, tahun
c) Perangkaan
d) Skala / nisbah
e) Petunjuk
f) Tajuk
g) Titik asas ( 0 )
h) Sumber
4. Kejelasan (3 markah) KJ
Perincian markah.
Pengkelasan pemboleh ubah (PA) : 4 markah
Kesesuaian teknik (KT) : 4 markah
Ketepatan isi (KI) : 4 markah
Kejelasan (KJ) : 3 markah.
----------------
15 markah
---------------
Perincian Skema Pemarkahan.
PA | KT | KI | KJ | JUM | ||
A | Salah media-rujuk jadual | - | - | - | - | 1/15 |
B | Maklumat salah. tajuk/tiada tempat | 1½ | 1½ | 1½ | 1½ | 6/15 |
2.Tiada petunjuk/petunjuk pada muka | 1½ | 1½ | 1½ | 1½ | 6/15 | |
3.Tiada peratus/salah nilai atau unit di paksi/ jumlah besar | 1½ | 1½ | 1½ | 1½ | 6/15 | |
C | Cartai pai perbandingan | 4 | 4 | 4 | 3 | 15 |
(b) Dua bulatan penuh tetapi siap 3-5 sektor sahaja | 3 | 3 | 3 | 2 | 11/15 | |
(c) Dua bulatan penuh tetapi siap 1-2 sektor sahaja | 2 | 2 | 2 | 1 | 7/15 | |
2. Salah/tiada nisbah jejari/salah aplikasi | 4 | 4 | 2½ | 2½ | 13/15 | |
3. Tiada jumlah besar, tetapi ada nilai sebenar di dalamnya. | 4 | 2 | 4 | 2 | 12/15 | |
4. Dua carta pai yang siap, tetapi di lokasi berbeza dan tiada label tahun (sukar dibandingkan) | 1 | 1 | 1 | 1 | 4/15 | |
5. Tidak siap/siap satu bulatan sahaja. Konsep perbandingan tidak ada. | 1 | 1 | 1 | 1 | 4/15 | |
6. Carta berada pada muka surat berlainan dan tidak lengkap. Rujuk jadual | - | - | - | - | 3/15 | |
7. Dua carta pai, tetapi salah satu salah | 1½ | 1½ | 1½ | 1½ | 6/15 | |
D | 1. (a) Sumber tidak lengkap | 4 | 4 | 3½ | 2½ | 14/15 |
(b) Tiada sumber | 4 | 4 | 3 | 2 | 13/15 | |
2. Jika jawapan hanya jadual sahaja. | - | - | - | - | 3/15 |
BAHAGIAN E
Pemarkahan
* Idea / Isi (I) - 4 markah
* Huraian dan penjelasan (H) - 8 markah
Kebahasan (B) - 1 markah
Rumusan / Kesimpulan (R) - 2 markah
---------------
15 markah
---------------
Assalamualaikum, sekiranya tulis terbalik dua petunjuk , maka markah akan ditolok berapa?Harap dibalas. Terima Kasih !
Assalamualaikum, sekiranya soalan hendak graf garis kompenan tetapi kita buat garis kompaun, berapa markah ditolak
Nk tnya klau salah format kna potong brape mrkh , atau kira satu krangan tu yg salah ?
|^_^| :)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( x( =))