Skema Pengajian Am Kertas 2 Percubaan STPM 2011 Perak
PENGAJIAN AM KERTAS 2
Skema Jawapan
Bahagian A
Soalan 1
“1Malaysia bermatlamat untuk mengekal dan meningkatkan perpaduan dalam kepelbagaian yang selama ini menjadi kekuatan
Bincangkan kepentingan perpaduan dalam konteks
Skema pemarkahan
Pengenalan
Perpaduan sememangnya telah menjadi teras utama dalam hala tuju negara menuju kecemerlangan bermula sejak negara mencapai kemerdekaan. Kerajaan telah memperkenalkan konsep1Malaysia bertujuan menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan dalam kalangan rakyat di negara ini. Sekolah merupakan antara institusi penting bagi merealisasikan hasrat ini.
Bil | Idea/Isi | Huraian |
1 | A. Kepentingan perpaduan Menjadi sebuah negara merdeka | - Pelbagai ranjau dan duri yang telah dilalui oleh generasi bahu menuntut kemerdekaan telah membuka mata pihak Inggeris supaya memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu. nenek moyang yang harus dikekalkan agar masyarakat kini dapat hidup harmonis tanpa campur tangan anasir luar. |
2. | Mewujudkan semangat kekitaan dalam masyarakat | - Menggalakkan semangat kekitaan dan menghapuskan sikap mementingkan diri sendiri. antara kaum. mengurangkan isu perkauman. |
3. | Membangunkan ekonomi negara | - Menarik minat pelancong asing untuk mengenali dengan lebih dekat lagi budaya masyarakat Malaysia yang berbeza kaum dan agama tetapi dapat hidup dengan harmonis di bawah satu bumbung. - Perpaduan antara kaum berjaya melahirkan suasana yang harmonis. - Menarik minat pelabur asing dan menggalakkan perkembangan industri pelancongan di negara ini. - Kedua-dua kegiatan ini dapat menyediakan peluang pekerjaan dan seterusnya mengembangkan ekonomi negara. |
4. | Merealisasikan wawasan negara. | - Perpaduan dapat mengekalkan keharmonian dan kedamaian rakyat di Malaysia. 2020 dapat diatasi. |
5. | B. Cara-cara memupuk perpaduan di sekolah Memantapkan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan | - Keseragaman sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan, pakaian seragam, sistem latihan guru dan bahasa pengantar. - Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan, telah mewujudkan generasi daripada pelbagai etnik yang lebih memahami antara satu sama lain dan mengelakkan prasangka kaum. |
6. | Aktiviti sekolah sebagai medium perpaduan | - Setiap subjek yang diajar di sekolah harus menitikberatkan aspek-aspek pendidikan yang harmonis. perasaan kasih sayang, hormat menghormati, saling bantu membantu, berbudi bahasa, cintakan keamanan, bencikan kekejaman, jujur, bertanggungjawab dan sebagainya. disertai oleh kumpulan etnik membolehkan pelajar berinteraksi dan melaksanakan aktiviti-aktiviti bersama. |
7. | Pendemokrasian pendidikan | - Memastikan agar semua kaum dapat menikmati kemudahan yang sama dalam pendidikan sama ada mereka bersekolah di bandar atau di luar bandar /antara Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Jenis Kebangsaan. sekolah di negara kita. - Dengan ini sekolah dapat memupuk proses integrasi antara etnik. |
8. | Pelaksanaan Sekolah Wawasan | - Sekolah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum dan agama. berlainan etnik dan agama. menggalakkan interaksi yang maksimum antara semua pelajar melalui perkongsian kemudahan sekolah dan pelaksanaan aktiviti. |
9. | Pelaksanaan sekolah satu aliran | - Sistem yang menggunakan satu bahasa pengantar sahaja di sekolah. - Tidak akan menghapuskan bahasa ibunda kaum-kaum lain (dijadikan mata pelajaran elektif). kaum-kaum lain. bertoleransi antara satu sama lain. |
Kesimpulan.
Kita seharusnya mempertahankan nilai-nilai perpaduan yang diasaskan sebelum ini. Pendidikan merupakan medium terpenting bagi mewujudkan perpaduan antara etnik. Kegagalan sekolah dalam proses integrasi akan menyebabkan kegagalan integrasi dalam pendidikan di negara ini.
Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Soalan 2
Pengangkutan awam dapat menyediakan pelbagai kemudahan kepada pengguna. Namun, masyarakat kita kurang berminat untuk menggunakan perkhidmatan ini.
Huraikan.
Skema Pemarkahan
Pendahuluan :
Pengangkutan awam merujuk pada kenderaan perkhidmatan awam, yang digunakan untuk mengangkut penumpang, dan dibayar sejumlah wang tertentu sebagai perkhidmatan untuk sesuatu perjalanan. Kemudahan pengangkutan awam ini sangat baik tetapi kebanyakan masyarakat kita kurang berminat untuk menggunakannya.
Bil | Idea | Huraian |
1. | A: Kebaikan Menjimatkan kos / perbelanjaan | - Harga tambang yang berpatutan, membolehkan pengguna pergi ke mana-mana destinasi dengan mudah. - Tidak perlu membelanjakan wang untuk membeli bahan api / minyak, yang harganya semakin meningkat. - Tidak perlu membayar tol dan bil parkir untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat. |
2. | Mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas | - Perkhidmatan pengangkutan awam akan mengurangkan bilangan kenderaan persendirian terutamanya di bandar- bandar besar seperti Kuala Lumpur. - Apabila masyarakat menggunakan pengangkutan awam dalam urusan seharian, mereka dapat mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya. - Hal ini menyebabkan pergerakan trafik lebih lancar, terutama di bandar-bandar besar. |
3. | Mengurangkan kadar kemalangan | - Pengurangan kenderaan di jalan raya, mengurangkan risiko kemalangan terutamanya semasa musim perayaan dan pada waktu puncak. - Penggunaan pengangkutan awam, seperti bas, kereta api, LRT atau monorel, dapat meminimakan kes kemalangan di jalan raya. |
4. | Mewujudkan interaksi sosial | - Masyarakat pelbagai kaum akan menaiki pengangkutan awam ke pelbagai destinasi. - Interaksi sosial, secara tidak langsung akan berlaku sepanjang perjalanan itu. - Penggunaan pengangkutan awam yang berterusan oleh masyarakat majmuk di negara kita, sudah tentu dapat mengeratkan silaturahim. |
5. | B. Punca Mutu perkhidmatan yang tidak memuaskan | - Sesetengah pemandu pengangkutan awam tidak mematuhi jadual perjalanan menyebabkan pengguna sukar untuk merancang dan menjangka tempoh perjalanan yang bakal dihadapi oleh mereka. - Hal ini menyebabkan mereka tidak mahu menanggung risiko untuk sampai lewat ke tempat kerja atau ke mana- mana destinasi. - Bilangan penumpang yang terlalu ramai, menimbulkan kesesakan dalam bas dan monorel, menyebabkan penumpang tidak selesa. - Kekerapan jadual perjalanan bas yang terlalu lama, tiada kemudahan penyaman udara atau rosak, kusyen yang rosak, menyebabkan pengguna tidak selesa dan enggan menggunakan perkhidmatan awam. |
6. | Sistem aliran pengangkutan awam tidak bersepadu | - Rangkaian pengangkutan awam di negara kita terdiri daripada pengangkutan bas, teksi, Sistem Transit Tren Ringan (LRT) dan monorel - Penumpang terpaksa bergerak ke stesyen yang lain untuk meneruskan perjalanan. - Hal ini menyukarkan penumpang terutamanya warga tua dan orang kelainan upaya (OKU). |
7. | Risiko menjadi mangsa jenayah | - Sikap sesetengah penumpang lelaki dan segelintir pemandu bas atau teksi yang tidak sopan, dan keterlaluan, sehingga melakukan pelbagai jenis jenayah seksual, menyebabkan golongan wanita takut atau trauma untuk menggunakan pengangkutan awam. - Wujud aktiviti ’seluk saku’ dalam kalangan penumpang. |
8. | Sikap negatif masyarakat | - Sesetengah masyarakat menganggap mereka yang menggunakan perkhidmatan ini berstatus rendah, tidak berkemampuan atau miskin. - Hal ini menyebabkan mereka malu untuk menggunakan pengangkutan awam. |
Kesimpulan
Penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam menyumbang banyak manfaat. Oleh itu, masyarakat digalakkan mengguna pengangkutan awam.
Pilihan Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Bahagian B
Soalan 3
Air banjir mengandungi bahan toksik, najis haiwan dan manusia yang mewujudkan pelbagai penyakit berjangkit. Jelaskan bagaimana air banjir menjadi punca penyakit berjangkit tersebut dan langkah yang perlu diambil untuk mengawalnya.
Skema pemarkahan
Pengenalan
Kejadian banjir yang seringkali melanda negara banyak mengundang pelbagai masalah dan risiko kepada penduduk setempat. Masalah kekurangan bekalan air bersih dan makanan merupakan satu isu penting pada musim banjir dan manusia terdedah kepada pelbagai penyakit berjangkit.
Bil | Idea/Isi | Huraian |
1. | A : Punca Sumber air yang tercemar | - Apabila banjir, air akan menenggelami seluruh muka bumi membawa bermacam-macam kuman air terutamanya virus dan bakteria yang boleh disebarkan melalui air, makanan dan pembawa penyakit. kebersihan diri dan makanan. Contohnya: Penyakit Diarrhoeal (cirit-birit), Demam Kepialu, Taun (Kolera) dan Hepatitis A dan E. |
2. | Urin spesies haiwan, cth : tikus | - Banjir boleh memberikan kesan kepada ekologi air minuman yang tercemar. - Patogen akan memasuki sistem peredaran darah dan mengganggu fungsi buah pinggang dan urin manusia. Contohnya: Hantavirus (HPS), Leptrospirosis |
3. | Peningkatan kelembapan tanah | - Air banjir menyebabkan tahap kelembapan tanah meningkat. - Tanah yang dicemari oleh banjir meningkatkan penghasilan telur-telur cacing. - Cacing parasit dan telur-telurnya amat mudah memasuki |
4. | Air banjir yang bertakung | - Selepas kejadian banjir, banyak kawasan yang rendah ditakungi air. melalui gigitan nyamuk betina ke dalam aliran darah dari seorang manusia ke manusia lain. |
4. | B : Langkah Penjagaan kebersihan semasa banjir | - Membasuh tangan dengan sabun dan air yang bersih |
5. | Persediaan makanan yang bersih dan selamat | - Makan makanan yang bersih dan selamat sahaja. bekas yang bersih dan bertutup. |
6. | Menggunakan air yang bersih dan dirawat | - Masak air hingga mencapai takat didih (dibiarkan mendidih 2 hingga 3 minit). ditetapkan). |
7. | Rawatan awal | - Mengenal pasti punca dan gejala jangkitan kuman supaya boleh mendapatkan rawatan awal serta mengelakkan penyebaran kuman kepada orang lain. |
Kesimpulan
Kejadian banjir merupakan suatu bencana alam yang banyak meninggalkan impak negatif kepada penduduk di kawasan yang terlibat. Kejadian banjir sebenarnya banyak mengundang risiko penyakit berjangkit yang boleh berpunca daripada pelbagai sumber seperti virus, bakteria, nyamuk, cacing dan tikus. Bagi menghindari diri daripada penyakit berjangkit ini, aspek kebersihan perlu dititikberatkan dalam setiap tindakan seharian terutamanya pada musim banjir.
Pilihan Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Nota :
1. Pelajar mesti menulis “air banjir” sekurang-kurangnya sekali dalam isi yang ditulis.
2. Jika tiada “air banjir” di mana-mana - menyeleweng ( 01 markah )
Soalan 4
Tabiat pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan pengambilan makanan suplemen sangat penting. Namun begitu, pengambilannya tanpa rujukan pakar kesihatan, mungkin memberi risiko kepada kesihatan badan. Bincangkan.
Skema pemarkahan
Pendahuluan
Pengambilan makanan suplemen semakin popular dewasa ini. Walau bagaimanapun pengambilannya tanpa rujukan pakar boleh memberi impak negatif.
Bil | Idea / Isi | Huraian |
1. | A : Kepentingan Untuk memulihkan / merawat penyakit | - Pesakit barah memerlukan makanan yang mempunyai fiber tinggi. - Badan pesakit goiter kurang berupaya untuk menyerap khasiat makanan laut. Jadi makanan suplemen yang kaya dengan iodin penting. - Penyakit hipertensi juga boleh dikawal dengan cepat apabila mengambil makanan suplemen seperti Ling Zhi. - Penghidap Beri-Beri, digalakkan untuk mengambil suplemen vitamin B. |
2. | Mengekalkan kesihatan | - Kesibukan bekerja / kesuntukan masa, menyebabkan individu tiada masa untuk menyediakan makanan seimbang mengakibatkan kekurangan zat makanan . - Kita memerlukan pelbagai jenis nutrien seperti vitamin, serat dan mineral, untuk mengekalkan kesihatan. - Oleh itu, makanan suplemen diperlukan sebagai pelengkap kepada pemakanan harian. - Membantu merawat kulit yang bermasalah seperti kulit kering, berkedut (penggunaan krim atau pil). - Mengurangkan kolestrol dalam darah dan melangsingkan badan atau menambahkan berat badan, dengan mengambil pil atau susu formula. |
3. | Menjamin tumbesaran normal dalam kalangan kanak-kanak | - Kanak-kanak kurang selera makan wajar mengambil makanan suplemen untuk menjamin tumbesaran mereka secara normal. - Pengambilan multivitamin dan susu tepung formula, menjamin tumbesaran sel-sel otak kanak-kanak dan meningkatkan kecerdasan otak . - Pengambilan kalsium yang mencukupi dapat membina tulang yang kuat dan mengelakkan osteoporosis serta kadar kehilangan jisim tulang. - Kanak-kanak yang tidak gemar makan sayur-sayuran juga, dapat menampung kekurangan serat, untuk memudahkan proses penghadaman, dengan mengambil makanan suplemen seperti spirulina sama ada dalam bentuk tablet atau cecair. |
4. | Meningkatkan imunisasi | - Pengambilan makanan suplemen seperti vitamin C, vitamin B6,dan vitamin B2, dapat meningkatkan lagi antibodi, daripada selesema atau jangkitan penyakit lain. - Makanan suplemen seperti fiber dan spirulina, dapat membersihkan sisa dan toksid, dengan mewujudkan bakteria sihat dalam kolon. - Dengan ini daya tahan penyakit seseorang akan meningkat. |
5. | B : Kesan sampingan Keracunan | - Makanan suplemen yang mengandungi garam mineral berlebihan boleh menyebabkan keracunan seperti cirit- birit, sakit kepala dan muntah. - Makanan suplemen yang dikatakan menyingkirkan toksid, menyebabkan pertambahan sisa toksid dan berbahaya kepada kesihatan. - Pengambilan makanan suplemen yang tidak mengikut dos, seperti mengambil pil pelangsing yang berlebihan, menyebabkan pengguna mengalami muntah-muntah, akibat kandungan bahan kimia yang berlebihan. |
6. | Kerosakan organ | - Pengambilan melebihi dos yang disyorkan, boleh menyebabkan kerosakan pada sistem saraf dan organ. Contohnya, pengambilan ubat penenang yang berlebihan, mendatangkan kesan buruk pada sistem saraf otak. - Makanan suplemen seperti kalsium, vitamin C dan zat besi, yang berlebihan, akan memberi kesan biarpun dalam jangka masa pendek. Menyebabkan penyakit batu karang dan kerosakan hati. |
7. | Alahan | - Pengambilan pil-pil vitamin atau krim kulit yang tidak sesuai dengan pengguna, boleh menyebabkan kulit kemerah-merahan, ruam, kulit mengelupas, bintik-bintik merah dan kegatalan. |
8. | Risiko kepada kanak-kanak | - Pengambilan makanan suplemen secara berlebihan, seperti multivitamin, tanpa mengikut dos menyebabkan tumbesaran kanak-kanak juga akan terjejas. - Dos vitamin yang tinggi (melebihi RDA), dianggap sebagai ubat, bukannya suplemen. - Makanan suplemen yang mengandungi EPA, cth: omega yang tinggi, meningkatkan tahap kecairan darah, menyebabkan pendarahan sukar dihentikan. - Makanan suplemen ini juga menyebabkan lebihan nutrien, mengakibatkan masalah obesiti. - Makanan suplemen yang tidak sesuai dengan umur, akan menyebabkan sakit kepala yang melampau dan muntah-muntah. |
9. | Risiko kepada ibu yang mengandung | - Pengambilan makanan suplemen yang tidak sesuai, seperti vitamin dan susu tepung formula, boleh memudaratkan kesihatan ibu dan janin. - Kandungan melamin dalam susu, menjejaskan perkembangan janin, pembentukan otak dan fizikal janin menyebabkan kecacatan. |
Kesimpulan
Makanan suplemen penting untuk melengkapkan gizi makanan kita seharian. Namun begitu, dapatkan nasihat daripada dietetik untuk mengelakkan berlakunya kesan sampingan akibat pengambilan makanan ini.
Pilihan Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Bahagian C
5 (a) “Pengarah Pejabat Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kampus Kuantan, Pahang, Prof. Madya Dr Muhammad Nor Omar, berkata tidak perlu mempertikaikan soal kemampuan penyelidik muda atau lama kerana bidang penyelidikan bukan pentas mencipta kepentingan peribadi. Beliau berkata, bidang itu menjadi platform mereka berbakti kepada kehidupan sejagat melalui sumbangan ilmu dan penemuan terbaru yang sentiasa dipertingkatkan bagi manfaat bersama. Gandingan bersama golongan penyelidik muda dan penyelidik lama membantu mereka belajar dan melonjakkan lagi hasil penemuan …”
(Disesuaikan daripada Ruhaiza Rusmin, “Pengkelasan Bawa Impak Negatif” , My Metro, April 2009)
i. Apakah keutamaan penyelidik dalam menghasilkan sesuatu Penyelidikan dan
pembangunan ?
Sesuatu penyelidikan dan pembangunan dihasilkan bagi membolehkan penyelidik berbakti kepada masyarakat global melalui manfaat penemuan yang telah dilakukan.
ii. Dengan menggunakan tidak lebih 50 patah perkataan, jelaskan kepentingan Penyelidikan
dan Pembangunan kepada negara kita.
Kepentingan Penyelidikan dan Pembangunan (P&P) ialah ;
1. Penghasilan barangan yang kreatif dan inovatif.
2. Peningkatan produktiviti, cth : MARDI menghasilkan baka padi yang bermutu tinggi,
berkualiti dan daya tahan yang tinggi terhadap penyakit.
3. Mewujudkan tenaga kerja yang berkemampuan untuk memantapkan hasil P&P.
4. Memperkukuhkan ekonomi dalam pelbagai bidang.
5. Meminimakan kos pengeluaran.
5 (b) ... Seseorang itu dianggap patriotik apabila tindakan dan amalannya menepati ciri-ciri patriotisme yang berteraskan kecintaan dan kesetiaan kepada negara. Dalam dunia globalisasi dan ledakan era teknologi maklumat, semangat patriotik amat penting sekali. Tun Dr Mahathir Mohamed pernah mengingatkan, “tanpa semangat ini, kita tidak boleh yakin kita dapat bertahan, kita dapat kekalkan hak kita. Kemungkinannya ialah kita akan tinggal nama dalam sejarah saja ...”
(Disesuaikan daripada “Kepentingan Kemerdekaan Terhadap Masyarakat”: generasipascamerdeka2010.blogspot.com)
i. Apakah elemen penting yang mampu mengekalkan kemerdekaan dan kedaulatan negara
kita ?
Elemen penting yang mampu mengekalkan kemerdekaan dan kedaulatan negara adalah semangat patriotik.
ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, terangkan cara-cara untuk
memantapkan patriotisme dalam kalangan pelajar.
Cara-cara untuk memantapkan patriotisme dalam kalangan masyarakat ;
1. Memantapkan dan menambah ilmu pengetahuan.
- ilmu pengetahuan yang tinggi dapat memberi sumbangan kepada kemajuan negara.
2. Mengekalkan jati diri.
- tidak terpengaruh dengan budaya kuning.
- bangga dengan budaya sendiri.
3. Mengharumkan dan meningkatkan imej negara.
- menyertai pertandingan di peringkat antarabangsa.
- sanggup berkorban untuk menaikkan imej negara.
4. Menghayati sejarah negara.
- mengenang jasa pejuang-pejuang kemerdekaan negara.
- berusaha memelihara dan mengekalkan kemerdekaan negara.
5. Menampilkan keperibadian yang tinggi.
- berdisiplin dan mematuhi undang-undang negara.
- mengamalkan budaya timur.
6 (a) “Peningkatan purata suhu atmosfera di permukaan bumi menyebabkan suhu laut
meningkat dan bakal mengancam terumbu karang di lautan. Apabila terumbu karang musnah,
ikan-ikan yang bergantung kepadanya juga akan mati. Lautan adalah penyerap utama gas
karbon dioksida (CO2) daripada atmosfera. Peningkatan penyerapan gas CO2 ini
menyumbang secara langsung kepada turunnya nilai Ph air laut. Proses pengoksidan air laut
ini akan memberi kesan kepada hidupan marin.”
(Disesuaikan daripada : Era Hijau, Jun 2007)
i. Jelaskan bagaimana pemanasan global boleh memberi kesan kepada hidupan marin.
Pemanasan global boleh memberi kesan kepada hidupan marin apabila berlakunya
peningkatan suhu laut dan proses pengasidan akibat penyerapan CO2 secara berlebihan.
ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan punca-punca yang menyebabkan berlakunya kemusnahan dan perubahan habitat hidupan marin.
1. Penerokaan kawasan pinggir pantai untuk tujuan pembangunan.
2. Pencemaran laut - akibat tumpahan minyak dan pembuangan sisa domestik.
3. Fenomena El-Nino menyebabkan peningkatan suhu dunia yang mendadak.
4. Aktiviti penangkapan ikan secara berleluasa - penggunaan pukat tunda dan bom.
5. Ujian senjata nuklear.
6(b) “…Di Eropah dan Jepun, aplikasi laser digunakan dengan meluas berbanding di
Malaysia yang penggunaannya masih belum begitu popular. Berdasarkan kajian, antara sebab
utama penggunaan laser kurang mendapat sambutan adalah kerana kos peralatan dan
penyelenggaraan yang tinggi. Di samping itu, sumber tenaga manusia seperti jurutera dan
juruteknik yang mempunyai kepakaran untuk mengendalikan peralatan laser juga kurang ...”
(Disesuaikan daripada Nurbalqis Hayati binti Ahmad Najih, “Penggunaan Teknologi Laser”.
Rencana Sains dan Teknologi, 2007)
i. Jelaskan mengapa penggunaan teknologi laser masih kurang digunakan di Malaysia.
Kos peralatan dan penyelenggaraan yang tinggi serta masalah kekurangan kepakaran untuk mengendalikan peralatan laser menyebabkan penggunaan laser kurang mendapat sambutan di Malaysia.
ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan bagaimana
penggunaan laser dapat memberi sumbangan kepada kehidupan manusia
Kepentingan penggunaan laser ;
1. Bidang perubatan
- Dermatologi (berkaitan kulit) - rawat kulit untuk membuang tanda-tanda pada
kulit.
- Pembedahan - kurangkan luka dan elakkan kehilangan banyak darah
- Proses berkhatan
2. Bidang keselamatan
- Bidang ketenteraan, laser digunakan untuk membetulkan bidikan senjata
sebelum menembak sasaran.
- Polis - laser digunakan untuk mengesan kelajuan kenderaan.
3. Bidang urusniaga
- Laser mengimbas kod bar pada barangan dan diterjemah ke pelbagai maklumat
seperti harga, jenis dan kod barang.
- Memudah dan mempercepatkan urusniaga.
4. Bidang informasi dan teknologi maklumat.
- Menghasilkan kabel sebatian optik yang membolehkan cahaya laser melaluinya.
- Maklumat dihantar dalam bentuk digital dengan lebih efektif dan efisien.
5. Bidang percetakan
- Menggunakan pencetak laser untuk mengimbas drum dan foto kunduktif.
- Imej lebih jitu, tajam dan kelihatan hidup.
6. Bidang hiburan
- Pertunjukan cahaya dalam perasmian dan temasya besar, peralatan VCD dan
CD untuk menonton filem atau mendengar lagu.
Nota :
1. Pilih mana-mana 2 idea sahaja.
2. Jawapan tidak melebihi daripada 50 patah perkataan.
Bahagian D
Soalan 7
Carta Pai Perbandingan
Malaysia : Perbandingan Hasil Kerajaan Persekutuan Bagi Tahun 2009 dan 2010
Hasil Kerajaan Persekutuan | 2009 | 2010 | ||||
RM Juta | Peratus | Sudut | RM Juta | Peratus | Sudut | |
Pinjaman dan Penggunaan Aset Kerajaan | 29649.45 | 14.4 | 51.8 | 41121.28 | 21.7 | 78.12 |
Duti Eksport | 3088.49 | 1.5 | 5.4 | 1515.99 | 0.8 | 2.88 |
Duti Import | 2264.89 | 1.1 | 4.0 | 1705.49 | 0.9 | 3.24 |
Cukai Tak Langsung | 26972.77 | 13.1 | 47.2 | 24445.37 | 12.9 | 46.4 |
HasilBukan Cukai dan Cukai-Cukai Lain | 55386.83 | 26.9 | 96.8 | 48132.75 | 25.4 | 91.44 |
Cukai Pendapatan | 88536.57 | 43 | 154.8 | 72578.12 | 38.3 | 137.88 |
Jumlah | 205899 | 100 | 360 | 189499 | 100 | 360 |
Disesuaikan daripada Laporan Ekonomi 2008/2009,
Kementerian Kewangan
Soalan 8
Graf Bar Piramid
MALAYSIA : JUMLAH ENROLMEN PELAJAR DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI
AWAM DAN SWASTA MENGIKUT NEGARA-NEGARA ASAL TERPILIH
BAGI TEMPOH 2006 DAN 2007
Negara-Negara Asal | 2006 (orang) | 2007 (orang) | ||||
IPTA | IPTS | Jumlah | IPTA | IPTS | Jumlah | |
464 | 480 | 944 | 719 | 429 | 1148 | |
736 | 1048 | 1784 | 2049 | 1629 | 3678 | |
1850 | 5691 | 7541 | 3000 | 5454 | 8454 | |
373 | 6937 | 7310 | 1160 | 5308 | 6468 | |
230 | 6287 | 6517 | 309 | 2197 | 2506 | |
Jumlah | 3653 | 20443 | 24096 | 7237 | 15017 | 22254 |
Disesuaikan daripada Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia 2008.
Bahagian E
9. Berdasarkan jadual berikut, huraikan perubahan kes keganasan rumah tangga mengikut negeri-negeri terpilih di Malaysia bagi tahun 2003 hingga 2005 (anggaran). Jelaskan langkah-langkah yang wajar dilaksanakan untuk membendung gejala ini.
Keganasan Rumah Tangga Mengikut Negeri 2003 hingga 2005*
Negara | 2003 (kes) | 2004 (kes) | 2005* (kes) |
Johor | 42 | 74 | 66 |
Kedah | 28 | 22 | 42 |
Kelantan | 22 | 23 | 32 |
Melaka | 101 | 107 | 77 |
Negeri Sembilan | 30 | 35 | 53 |
Perak | 31 | 24 | 36 |
Pulau Pinang | 108 | 83 | 105 |
Selangor | 114 | 150 | 61 |
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur | 59 | 40 | 36 |
Jumlah | 535 | 558 | 508 |
* Anggaran
Disesuaikan daripada Jabatan Kebajikan Melaka, Tahun 2006)
Skema jawapan
Pendahuluan
Masalah keganasan rumah tangga di negara kita telah mendapat perhatian daripada semua pihak terutamanya kerajaan. Akta keganasan rumah tangga telah diperkenalkan untuk menjamin mangsa mendapat perlindungan yang sewajarnya.
BIL | IDEA | HURAIAN | PERBEZAAN | PERATUS PERUBAHAN |
1. | Pola jumlah keseluruhan tidak konsisten | Tahun 2003 - 535 kes Tahun 2004 - 558 kes Tahun 2005 (anggaran) - 508 kes | 2003 - 2004 = 23 kes 2004 - 2005(anggaran) = -50 kes | 4.30% - 8.96% |
2. | Pola meningkat berterusan. Negeri Sembilan dan Kelantan, | Negeri Sembilan 2003 - 30 kes 2004 - 35 kes 2005 (anggaran) - 53 kes Kelantan 2003 - 22 kes 2004 - 23 kes 2005 (anggaran) - 32 kes | 2003 - 2005(anggaran) = 23 kes 2003 - 2005 (anggaran) = 10 kes | 76.67% 45.45% |
3. | Pola menurun berterusan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur | 2003 - 59 kes 2004 - 40 kes 2005 (anggaran) - 36 kes | 2003 - 2005 (anggaran) = -23 kes | -38.98% |
4. | Pola tidak konsisten Johor, Kedah, Melaka, Perak, Pulau Pinang dan Selangor. | Johor 2003 - 42 kes 2004 - 74 kes 2005 (anggaran) - 66 kes Kedah 2003 - 28 kes 2004 - 22 kes 2005 (anggaran) - 42 kes Melaka 2003 - 101 kes 2004 - 107 kes 2005 (anggaran) - 77 kes Perak 2003 - 31 kes 2004 - 24 kes 2005 (anggaran) - 36 kes Pulau Pinang 2003 - 108 kes 2004 - 83 kes 2005 (anggaran) - 105 kes Selangor 2003 - 114 kes 2004 - 150 kes 2005 (anggaran) - 61 kes | 2003 - 2004 = 32 kes 2004 - 2005 (anggaran) = - 8 kes 2003 - 2004 = -6 kes 2004 - 2005 = 20 kes 2003 - 2004 = 6 kes 2004 - 2005 (anggaran) = - 30 kes 2003 - 2004 = -7 kes 2004 - 2005 (anggaran) = 12 kes 2003 - 2004 = -25 kes 2004 - 2005 (anggaran) = 22 kes 2003 - 2004 = 36 kes 2004 - 2005 (anggaran) = -89 kes | 76.19% -10.81% -21.43% 90.90% 5.94% 28.04% -22.58% 50.00% -23.15% 26.51% 31.58% -59.33% |
B. Alasan
1. Mendapat khidmat nasihat kaunselor
2. Rawatan psikiatri – untuk mengawal kemarahan /emosi
3. Menghadiri kursus praperkahwinan
4. Didikan moral dan penghayatan agama
5. Mengamalkan gaya hidup sihat.
Skema : 2 + 2
Idea – 4 m
Huraian – 8 m
Bahasa – 1 m
Rumus – 2 m
________________
Jumlah = 15 m
Nota :
1. Jawapan diterima sekiranya terdapat perkataan “Anggaran” bagi tahun 2007, di mana-
mana sahaja dalam jawapan calon. (langkah-langkah boleh diberi markah)
2. Markah huraian data :
(a) 1 markah jika calon hanya menulis data tahun asas dan tahun akhir serta perbezaan
nilai mutlak.
(b) 2 markah jika calon menulis data tahun asas dan tahun akhir DAN jumlah perbezaan
dan perubahan peratus.
(c) Tiada (0) markah jika calon hanya menulis perbezaan dan perubahan peratus.
10 Berdasarkan carta di bawah, berikan kesan rangkaian sosial dalam talian ke atas
pengguna teknologi laman web.
Kesan Rangkaian Sosial Dalam Talian
Dipetik dan diubahsuaikan daripada Dr Maslin Masrom,
“Rangkaian Sosial Dalam Talian”, Dewan Kosmik, Januari 2009
Skema jawapan
Pendahuluan
Rangkaian sosial dalam talian merupakan ciptaan masa kini yang wujud disebabkan kedudukan internet yang terkenal dalam kalangan pengguna maya. Kewujudannya memang diperlukan oleh orang ramai. Namun, penggunaannya memberi implikasi negatif kepada pengguna.
Bil | Idea | Huraian |
A 1 | Kebaikan Kos murah | - Servis yang disediakan adalah murah. - Saingan syarikat telekomunikasi memberi pilihan perkhimatan yang murah. - Sesetengah capaian adalah percuma. Cth: facebook dan laman sesawang kerajaan |
2 | Membina kredibiliti | - Keyakinan berhubung antara satu sama lain secara maya. - Boleh menawar perkhidmatan dan peluang perniagaan. - Membina laman sesawang yang canggih berbantukan teknologi terkini dan menarik perhatian pengguna. |
3 | Hubungan | - Membina rangkaian kenalan. - Membina rangkaian perniagaan. - Mempererat hubungan yang terputus - Jejak kasih. - Perhubungan merentas sempadan. |
B 4 | Keburukan Kurang rahsia | - Maklumat individu mudah didedahkan kepada pengguna lain. - Pengguna yang berniat buruk boleh menggunakan maklumat seseorang untuk niat jahat. - Merosakkan perhubungan keluarga, kawan, perniagaan dan lain-lain. - Mendedahkan keperibadian negatif untuk merendahkan reputasi seseorang pemimpin negara. |
5 | Gangguan | - Kegagalan keselamatan sistem akibat digodam. - Kegagalan sistem perhubungan mengganggu pelbagai urusan. - Mengganggu emosi pengguna akibat perhubungan talian yang terputus. |
6 | Membuang masa | - Menghabiskan banyak masa melayari laman sesawang seperti facebook terutama dalam kalangan pelajar. - Interaksi ini boleh melalaikan individu untuk melaksanakan urusan lain yang lebih penting. - Menyebabkan ketagihan dan kebergantungan interaksi tanpa mengira masa. |
Kesimpulan
Baik atau buruknya penggunaan rangkaian sosial dalam talian adalah bergantung kepada pengguna. Oleh itu, interaksi yang baik dan berkesan haruslah menjadi matlamat utama penggunaan rangkaian ini.
Skema : 2 + 2
Nota :
1. Calon boleh bermula dengan kebaikan atau keburukan.
|^_^| :)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( x( =))